S kulturne.com do tisku. Jihočesky a Barbarsky

V květnu jsme vás informovali o tom, že se nám podařilo navázat spolupráci s jihočeským lifestylovým magazínem Barbar!. Po několika dalších měsících jsme postoupili v rámci spolupráce o další stupeň výš, a to přímo do exkluzivity pro server kulturne.com. Co si pod tím představit a co je jejím obsahem? Odpovědi v následujícím rozhovoru.

 

logo

Na otázky odpovídá šéfredaktor Jan Štifter.

 

Jak dlouho časopis Barbar existuje a co bylo „spouštěčem“ k jeho vytvoření a realizaci?

Dlouhodobý zájem o média, který mě už ve čtrnácti letech přivedl do redakce českobudějovického Deníku. V devatenácti jsem nastoupil jako editor a redaktor do MF DNES, v pětadvaceti se stal vedoucím budějovické redakce Mladá fronta Sedmička, v šestadvaceti krajským a v sedmadvaceti republikovým šéfredaktorem. Pokud se člověk chce posouvat, jinak to ani nešlo. Chvíli jsem ještě působil v týdeníku 5+2 dny, ale tam jsme si nerozuměli s vedením, tak přišlo rozhodnutí založit nový projekt, vybudovat jihočeský lifestylový magazín. To rozhodnutí padlo na začátku roku 2013, první číslo vyšlo koncem března, takže jsme na trhu přes tři roky.

 

Má podle vás tištěné médium ještě v dnešní době smysl? Narážím tím na dnešní dobu internetu, kdy jsou lidé prostě online.

Proto jsem nezaložil noviny, ale časopis. Dneska už nepotkáte moc lidí, kteří si v kavárně listují novinami, většina má před sebou magazín. Navíc noviny jsou už druhý den staré, ale časopis má úplně jinou životnost, konkrétně v kavárnách narážím na Barbary staré i dva roky. A pořád tam jsou, pořád si je lidé čtou. Navíc jdeme svou vlastní cestou, máme vlastní rozhovory, témata, analýzy, nepřebíráme cizí materiály, skutečně platí, že tohle si jinde nepřečtete.

 

IMG_8941

Barbardámy a šéfredaktor časopisu Barbar! Jan Štifter

 

Na koho je časopis cílen, jaká je hlavní skupina, kterou má oslovit?

Jsou to Jihočeši a přátelé jižních Čech. Tedy skoro všichni v zemi, protože jižní Čechy jsou fenomén, Pražáci tady touží mít chalupy a aspoň týden v roce prožít na Šumavě. Proto dnes část nákladu rozesíláme po celé zemi, jsou to tisíce adres, hlavně kavárny a restaurace. Barbar tak dělá historicky největší kampaň Jihočeskému kraji – možná to jsou statisíce lidí, kteří přes Barbara sledují jižní Čechy.

 

Líbí se mi, že jste regionální médium, byl to záměr od začátku?

Určitě a chceme u toho zůstat. Kdybychom dělali celostátní lifestyle, zapadneme mezi desítky podobných. Jihočeský magazín je unikátní projekt, navíc na dobrém papíře, s dobrými texty a fotkami. Velký krok pro nás bylo rozšíření distribuce na celou zemi a tím jsme už vůbec ufoni, protože jsme jihočeským časopisem zasáhli celou republiku. Kdybychom žili v Ústí nebo Ostravě, nedávalo by to smysl, ale píšeme o jednom z nejkrásnějších krajů v zemi. Máslo se dobře prodává, když je jihočeské, stejně tak pivo, jedeme na téhle vlně. Skvělé je, když pak zavolá paní z Pardubic, že objevila Barbara, že si ho předplatí, protože ji baví. Nebo čtenářka ze Železného Brodu v Libereckém kraji, která si kvůli nám zvětšovala schránku, aby se tam Barbar vešel. Týden v roce tráví v Třeboni a takhle jí chodí jižní Čechy každý měsíc do schránky.

 

Online médium a reklama má obrovskou výhodu v tom, že online svět je měřitelný. Poskytuje vám relevantní čísla navštěvnosti, zobrazení a využití nabídky. Naproti tomu u offline média se často opíráte pouze o odhady. Nevíte, kolik lidí vaše sdělění opravdu zaujalo, jaká je jeho čtenost aj. Častým měřítkem využití offline nabídky je buď telefonický kontakt, nebo použití slevového kupónu přímo u inzerenta, na prodejně apod.

 

Jakou formu spolupráce a reklamy mohou u vás zájemci využít? Je reklama zpětně měřitelná – ohlasy klientů apod.?

V zásadě jsou dvě možnosti – PR články nebo plošná  inzerce. Zájem o prezentaci na stránkách časopisu je velký, největší v létě a zimě, kdy připravujeme speciály. Jsou klienti, kteří přes nás chtějí prodávat své zboží, ale máme i takové, kteří jen chtějí být u nás vidět. Je to součást jejich image, časopis chápou jako kvalitní, tak si u nás koupí prostor. Říkají, že jsme pro ně voňavka. Printová reklama se hůř měří a nemusí mít výsledek hned – jak jsem říkal, ten časopis někde žije i dva roky. A pořád se čte. To, že máme některé klienty od začátku, tedy čtvrtým rokem, a stále u nás nakupují inzertní plochu, stále se vracejí, dokazuje, že to funguje.

 

Můžete nám sdělit, kde všude je váš časopis k dostání a v jakém nákladu jej tisknete?

Na jihu Čech pokrýváme novinové stánky, v ostatních krajích jsme v kavárnách, restauracích, fitness centrech nebo u kadeřníků, to samozřejmě platí i pro jižní Čechy. Jezdíme v autobusech Student Agency, jsme na sportovních a kulturních akcích, pravidelně nás dostávají lidé v CineStaru a velmi dobře funguje partnerství – obchod si od nás nakoupí například 100 kusů pro své zákazníky a dává jim pak časopis jako bonus. Kup si kalhoty a tady máš časopis jako dárek. Nám to samozřejmě dělá větší odbyt a zákazník dostává časopis jako bonus. Výhra – výhra. Náklad je patnáct tisíc, z toho deset zůstává na jihu Čech a pět jde do republiky.

 

Nějaký opravdu „povedený“ článek, který měl nečekaný ohlas?

Máme za sebou přes 30 vydání, těch článků byla spousta. Nejvíc populární jsou texty, které se týkají vztahů nebo sexu, pak historické příběhy, obecně jsme hodně příběhový časopis, prezentujeme úspěšné Jihočechy, ale nabízíme někdy i skutečně drsné příběhy. Letos měl největší ohlas rozhovor s Adolfem Bornem, byl to asi jeho předposlední rozhovor, který dával. Hodně se mluvilo o tom, jak jsme s fotografem prošli zchátralé vily a pořídili z toho pěkné fotky. Hodně lidí se mě taky ptalo na Sudeťáky, protože jsem se byl podívat na jejich sjezdu a tam jsem zjistil, že to je téma, které v Německu skoro nikoho nezajímá, ale u nás na něm vyhrál Miloš Zeman prezidentské volby.

 

Jaké máte další plány a co si od spolupráce s kulturne.com slibujete?

Momentálně připravujeme menší projekt, který rozjedeme ještě do konce roku, bude to bezplatný titul do schránek, vycházet bude přibližně dvakrát ročně. Máme silnou cílovou skupinu – ekonomicky nejaktivnější Jihočechy. Novým projektem zasáhneme další část populace. Ale moc o tom ještě mluvit nechci, celé je to v přípravě. Kulturne.com je zajímavý projekt – v Barbarovi máme dvě stránky kulturního servisu, není to moc a byl bych rád, kdyby naši čtenáři plynně přecházeli z našich dvou kulturních stránek na Kulturne.com, kde se kulturně vyřádí.

 

 

kulturne-logo-black

Na otázky odpovídá jednatel Petr Syrný.

 

Jak a kdy jste se poprvé setkali s časopisem Barbar!?

Úplně poprvé jsem na něj narazil na LED obrazovce v Táboře, kde právě běžela upoutávka na nové číslo časopisu. Řekl jsem si, že by bylo dobré oslovit časopis kvůli spolupráci. Bylo to v roce 2014. Jana Štiftera jsem tenkrát oslovil s nabídkou, ale v tu dobu nebyl ještě správný čas. Dohodli jsme se, že možnosti necháme otevřené a vrátíme se k tomu později. Utekly dva roky a o výsledku se teď vlastně bavíme. Jsem za to hrozně rád!

 

Co očekáváte od spolupráce vašeho online média a tištěného časopisu Barbar!?

Proč zrovna časopis a proč Barbar!? Server kulturne.com je výhradně online kulturní magazín pro jižní Čechy a chtěl bych aby to tak i zůstalo. Jenomže tím, jak pokrýváme stále větší část regionu, vzniká i poptávka o služby mimo online svět – musel jsem tedy začít hledat řešení. Hlavou se nám kdysi honily myšlenky na tvorbu tištěné verze, ale zavrhli jsme to. Bylo by to pro nás kontraproduktivní. Po nějaké době jsem se potkal s kamarádkou Evou Oupicovou, která nyní dělá obchodní ředitelku časopisu Barbar! a bylo jasno. Oni prostě umí a mají tištěné médium, jsou profící, tak jsem neváhal. Dokonce jsme se společně domluvili na exkluzivní spolupráci! Díky Barbaru už tedy velmi brzy dokážeme akce a služby promovat současně online i offline. Obrovskou výhodu vidím v tom, že obě média jsou zaměřena na region jižních Čech, takže máme společné čtenáře a uživatele, vhodně se doplňujeme.

 

Partnerská mediální spolupráce s pražským kinem Lucerna (2016).

 

Pro koho bude služba určená a jak ji bude moci zájemce objednat?

Služba ponese název „Barbar“ a bude pro všechny. Ať už bude zájemce jednotlivec, tým, firma nebo závod…pro všechny budou platit stejné podmínky a možnosti. Nikdo nebude upřednostňován. Dokonce ani nebude nutný předpoklad, že by zájemce měl být z jižních Čech.

Co se týče objednání služby, tak díky tomu, že programuji a spoustu věcí se snažím v projektech automatizovat, tak i samotná objednávka bude probíhat v tomto duchu. Osobní kontakt s klientem bude minimální. To ale neznamená, že bychom se s ním nechtěli setkat a nebo to nějak striktně odmítali, vůbec ne. Jde spíš jen o proces objednání. Chci jít tímto směrem a plně využívat možnosti procesy automatizovat, protože automat pracuje i když spíte nebo jste na dovolené. Nakonec už jednu službu takto nabízíme a proces funguje skvěle – jedná se o službu Top plakát. Zatím vše připravuji, takže až bude proces kompletní a připraven, hned o tom podám informace.

 

Zmínil jste exkluzivitu. Co si pod tím představit? Můžete mi uvést nějaký konkrétní příklad jak ji využít?

Řekněmě, že jste třeba pořadatel, který připravuje celodenní kulturní akci nebo festiválek. Hledáte relevantní zájemce a cílovou skupinu o tuto akci. Víte, že chcete informovat hlavně v regionu jižních Čech, že ostatní regiony pro vás nejsou tak důležité. Zvažujete, zda cílit na lidi prostřednictvím internetu nebo tištěného média. Nakonec se rozhodnete, že byste vlastně chtěla ideálně obě možnosti. No a teď může přijít na řadu právě kulturne.com. Server umí oslovit online uživatele, ale právě díky exkluzivitě dokáže zajistit už i tištěné regionální médium – a to za nejlepší cenu. Nyní tedy využíváte obě možnosti současně. Jak jsem řekl před chvílí, tak objednávka bude online. Objednáte službu tedy přímo na webu a o víc se nestaráte. My vás následně zkontaktujeme, domluvíme obsah a postup tvorby – např. sepsání článku o připravované akci na kulturne.com, zobrazení plakátu skrz celý web, promo akce na FB profilu serveru a ostatních sítích. V Barbarovi pak dvoustránku s představením své činnosti a plánované akce.

Ještě pozor. U tištěných médií se musí počítat s tím, že mají stanovenou uzávěrku, takže je nutné i dobré načasování požadavku. Ohledně kulturne.com je to vcelku jedno, dokážeme reagovat velmi rychle a nasadit službu během několika minut. Příkladů a možností využití je opravdu spousta.

 

Vhodnou kombinací online a offline mediální strategie lze získat opravdu hodnotné a relevantní čísla a klienty. Ovšem je třeba strategii nepodcenit a hlavně věci měřit! Jedině tak zjistíte, zda byl pro vaše sdělení daný mediální kanál přínosný.

 

Čtenáře by asi opravdu zajímala cena. Prozradíte?

Ještě zatím ne, nezlobte se. Můžu akorát prozradit, že v rámci spolupráce zájemce ušetří několik tisíc korun. Ovšem záleží také na prostoru, který by chtěl v časopise Barbar využít. K tomu všemu chystám ještě zajímavé bonusy a výhody.

 

Máte nějaké další plány?

Plánů je spousta. Připravuji nové funkce pro pořadatele, účinkující, uživatele a návštěvníky serveru. Pracuji také na tvorbě kulturňáka, což je vlastně vyjádření kulturního kreditu a jeho využití v rámci serveru, ale i třeba v hudebním klubu. Jednám s mnoha médii o možnosti dalších spoluprací. Připravuji třeba i jazzový filmový klub. Zatím se vše vyvíjí skvěle a pokud se mi to podaří postupně dotáhnout úspěšně do konce, tak budu nesmírně rád. Všechno to jsou kroky k tomu, aby server vyrostl opět o několik příček výš, pomáhal lidem a poskytoval prvotřídní služby a informace.

 

Služba Barbar je oficiálně spuštěna od 2.10.2016.

Zde najdete vše podstatné.

 

Uložit

Uložit

Uložit

Zanech komentář

Komentář